Hem » Bilder på ditt utflyktsmål
bilder på ditt utflyktsmål. foto på någon som fotograferar ett fönster.

Bilder på ditt utflyktsmål

Handen på hjärtat, har du bilder på ditt utflyktsmål? Kanske driver du ett litet kafé, en sommarkiosk, ett litet bed and breakfast. Här kommer ett bra tips på hur du blir lite synligare i media.

I våra utflyktsmejl har vi många foton för att läsarna ska få en bättre känsla för de olika platser vi beskriver. De allra flesta av bilderna kommer från utflyktsmålen själva eller någon av de bilddatabaser som finns.

Roligast är ju när utflyktsmålen själva delar med sig. Förr var det ovanligt att utflyktsmålen hade bilder – det var något för de stora besöksmålen – men nu har nästan alla tagit i varje fall några bilder till sin facebooksida eller instagramflöde.

”Ta från vårt instagram!”, säger ofta det kafé eller lilla museum som vi kontaktar, i jakt på bra bilder. Och det är vi superglada för!

Dela med dig av dina bilder på ditt utflyktsmål

Men här kommer ett tips till alla besöksföretag, museer, kaféer, destinationsbolag etc därute:

För att spara tid för dig och den som gärna vill beskriva din plats, välj ut några bilder och länka till dem från din hemsida! Lägg upp dem på en sida som heter Media eller Press. Då kommer kanske tidningar, bloggare eller andra bli mer intresserade av att berätta om er. Då kan du också berätta om du har några restriktioner för att använda bilderna. Men oftast är det smart att välja ut några bilder som kan användas helt fritt – det är svårt att följa en bilds väg på internet, och om du själv tagit bilden är det ju du som äger rättigheterna och kan bestämma fritt över dem.

Helt oavsett storlek på besöksmålet är det här ett bra tips, vi lovar!

Fler tips för att dela bilder på ditt utflyktsmål

  • Det ska inte bara vara bilder på ledningen i slips, utan bilderna ska vara användbara redaktionellt. Är det bilder på ledningen så ska man mer tänka sig hur de hade blivit avporträtterade om de skulle blivit intervjuade i ett magasin eller så.
  • Med det sagt: Ha alltid friköpta bilder för nedladdning på er som driver företaget/organisationen/representerar platsen. Jag (Karin) vet inte hur många gånger jag fått frågan (även av ”stora” medier): ”Har du en bild på dig själv?” (eller på någon kollega). Gör det enkelt för världen att veta hur du ser ut. Är ni en mindre arbetsplats så kan ni ha pressbilder på hela personalen, både en och en och i grupp.

Upphovsrätt

  • Många är rädda för upphovsrätt och dyra efterspel, och svaret på det är: Avtala. Om du har en fotograf som tar bilder, avtala (skriftligen) innan hen ens tar upp kameran om att exempelvis tre bilder ska vara helt fria att använda. Beskriv situationen noga, t ex att bilden ska vara tillgänglig på organisationens hemsida och finnas för nedladdning. Då betalar ni en lagom slant från början, en enda gång, och alla är nöjda.
  • Ännu enklare blir det om det är du själv som tagit bilden, så då får du ta det snacket med dig själv. Om du tycker att bilden är bra nog för att finnas på Instagram eller Pinterest, är den bra nog för din mediesida.

Mer att tänka på

  • Tycker du att det är tekniskt svårt att ha högupplösta bilder på din hemsida, använd fototjänster som exempelvis Flickr och länka dit. Inspireras t ex av https://flickr.com/photos/newsoresund/
  • Tänk inte att det är Dagens Nyheter som kommer att leta efter bilder på din mediasida. Det är ganska osannolikt. Istället är det branschmedia, bloggare och andra med dålig bildbudget som kommer att titta där. En del är kanske inte alls intressant för dig för att nå din målgrupp, medan andra är ju helt klockrena. Det kan du inte veta eller styra, och det är okej.
  • Var alltså generös och ge med lite extra grädde på toppen.

Men vi då …

För att inte helt vara ”bagarns barn” så tog vi och satte ihop en egen sida med några bilder som är fria att använda.

Här hittar du dem: Media

Ha det gott!

Rulla till toppen
Scroll to Top